tisdag 28 april 2009

Ibland får man ge upp

Vissa saker får man inse att man inte rår på och då gäller det att bara gilla läget. Mitt projekt att få över min nyreparerade skoter över isen till Sandön gav jag upp idag. Jag fick många råd att avstå och med viss tveksamhet så valde jag att avstå från att försöka.Jag vet att det finns någon därute som är glad för mitt beslut. Bittert känns det i alla fall och det är inte annat än att känna sig besegrad av vädrets makter.

Idag har vi haft landstingsstyrelse och det är med glädje jag kan konstatera att vi fick ett enigt beslut i frågan om att utreda och införa ett närsjukvårds koncept i vårt län. Jag tror att det kommer att få stor betydelse för den framtida utvecklingen av hälso och sjukvården i Norrbotten. Ett begrepp som kommer att innehålla början till ett viktigt och omsorgsfullt arbete för att utveckla innehållet på våra sjukhus. Jag hoppas att vi kommer att orka lyfta blicken och våga vara tydliga i priocessen för att bli ännu bättre att närmare ta hand om svårt sjuka patienter. I tider som dessa med dramatiskt negativ utveckling av vår ekonomi så krävs det politiskt mod för att orka driva ett aktivt förändringsarbete.

Om vi bara har som mål att vi i denna process ska sätta patienten i centrum så är jag övertygad att vi ska lyckas. Om vi dessutom får alla politiker att gå i takt under processen så ger det förutsättningar till ett lyckosamt arbete. Alla ska med så enkelt är det så sa vi i den senaste valrörelsen nu gäller det att gå från ord till handling även med detta projekt.

Förberedelserna inför första maj fortgår i hela rörelsen jag tycker mig märka ett större inytresse än tidigare år för våra arrangemang under första maj. Själv ska jag tala i Överkalix något som jag ser fram emot jag har alltid blivit väl mottagen där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar