fredag 4 februari 2011

Partiledarfrågan

Så är det då fastställt vilka kriterier som ska gälla för partiledaren i vårt parti. Känns väl som nödvändigt för att processen ska kunna komma igång på riktigt. Jag kan ibland känna mig riktigt less på medias spekulationer om vem som ligger bäst till för att bli vald. Jag tycker inte heller att man ska lägga ner allt för stort krut på eventuella kandidater som säger nej. Nu gäller det för alla medlemmar i partiet att ägna kraft åt att vaska fram lämplig kandidat. Jag är fullständigt övertygad att vi kommer att välja en ledare för vårt parti som på ett bra sätt kan skapa utrymme för en socialdemokratisk politik Just nu kommer politiken hela tiden i skymundan eftersom vi själva deltar i den spekulativa debatt som leds av media. Det blir då självklart att opinionssiffrorna ser ut som dom gör just nu. Det är klart att vi har stora förväntningar på den som ska leda vårt parti och jag är inte förvånad att det finns få som känner sig manade att ta på sig ett sådant uppdrag. Men när vi kommer till extra kongressen så kommer vi att kunna välja någon som får det tunga ansvaret att leda vårt parti. Det är nödvändigt att vi dessutom ger mandatet att utveckla och förändra politiken. I vissa avseenden krävs det att vi blir tydligare.

2 kommentarer:

  1. marianne lindberg5 februari 2011 kl. 09:26

    Håller med dig, känns ibland som att partiledarfrågan , debatteras så mycket så den nästan "trasas" sönder, inte lätt att ta på sig ett uppdrag om det är alltför många kriterier som ska uppfyllas.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att det är bra att vi medlemmar får vara med i diskussionen om kriterierna för vår nästa partiledare. Tycker också att de kan vara bra att vi får komma in med namn förslag, men nu kommer mitt MEN. Hur skall jag som medlem kunna säga att jag vill att NN skall vara den som leder mitt parti eftersom den enda bild jag har av NN är den som jag fått genom media. Därför överlåter jag min rätt att komma med namnförslag till Valberedningen och delvis partstyrelsen de i vårat parti som bör ha den största kunskapen om vem som är mest lämpad. Så här har Kristina Zakrisson, Karin Åström och Kent Ögrenen ett tungt ansvar

    SvaraRadera