torsdag 3 februari 2011

Det är mycket nu

Konstaterade att det var länge sedan jag bloggade. Har också fått många synpunkter på att jag borde ta upp den igen. Jag tror att det är nödvändigt att försöka ta ett nytt krafttag och försöka förmedla mina tankar och funderingar. Det är sannerligen mycket nu, och dessutom komplicerat att försöka förmedla vad det är som nu planeras inom hälso och sjukvården i länet. Jag vet att dom flesta är mycket nöjd med insatserna från sjukvården. I allafall så möter jag nästan uteslutande medborgare som berättar den ena solskens historien efter den andra om sin upplevelse av vården. Jag tror att de flesta också inser att vi är allt färre i länet och därmed en alltmer åldrande befolkning. Där någonstans så är vår utgångspunkt för förändringar av slutenvården i länet. Om vi blir allt färre så behöver vi ytterligare koncentration av insatser som vi som medborgare kräver sällan till exempel kirurgin.

Det andra som vi diskuterar är en genomgripande förändring av vården som ges vid våra sjukhus. Med den åldersstruktur som vi ser framför oss i länet så kommer det alltmer att krävas insatser från allmän och internmedicin. Det betyder i förlängningen att vi behöver utveckla andra profiler vid sjukhusen än vi har idag. I allt detta så finns det många rädslor för förändringar. Vi är just nu ute och för samtal med medborgarna, och upplever att det kan vara svårt att på riktigt reda ut begreppen i samtalet med medborgarna. Vi kan inte göra annat än att försöka svara på dom frågor som dyker upp så gott det går. Det är styrkan med att vara lekman inom området, att vi från gång till annan också ställer patienten i centrum. Vården ska sedan organiseras av dom som kan det så att vi levererar ett trygg ,säker, tillgänglig och effektiv vård. Vården ska dessutom vara likvärdig i hela länet.
I allt detta så kan det vara svårt att som förtroendevald inse sin roll. Om vi inte klarar det så är alla förlorare. Jag är övertygad att vi kommer att lyckas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar