söndag 19 september 2010

Inte många timmar kvar innan vallokalerna öppnar.

Så här i valrörelsens slutskede så kan det vara på sin plats att summera den. Jag har i en tidigare blogg skrivit att jag aldrig upplevt att en valrörelse där lögnen har varit så tydlig. Från dom fyra allianspartierna så har det ena beskedet efter det andra levererats utan att det stämmer med partiernas centrala inställning i frågorna.
Främst tycker jag att centerpartiets Frank Nilsson framstår som en person som utan att blinka levererar budskap som hans egen näringsminister inte står bakom. Det gäller naturligtvis Norrbotniabanan, den finns inte med i regeringens infrastrukturplan fram till 2021. Ändå pratar han ständigt om att den ska börja byggas under nästa mandatperiod. Nu senast var beskedet att man ska få resurser från EU till bygget. Det är naturligtvis inte möjligt om inte landets egna regering vill satsa kommer inte EU heller att satsa.
Nåväl jag tror att centerns svek mot vår landsända kommer att få konsekvenser, resultatet kommer under kvällen då rösterna är sammanräknade. Krister Hammarbergs debatter i media där han utan att blinka påstår att skatt på lön och pensioner egentligen är lika framstår som det allra mest extrema. Regionalt så har vi vårt sjukvårdsparti som i valrörelsens slutskede kom med den överraskande inviten till ett samarbete med oss socialdemokrater. En invit som vi självklart och tydligt tackade nej till.
Moderaternas Bo Hultin som under valrörelsen fått allt svårare och svårare att trassla sig ur påstående efter påstående som visat sig felaktigt (eller rena lögner) blir ett minne från denna valrörelse. Det känns dessutom som att valrörelserna blir allt mer amerikaniserade. Detta tycker jag mig märka på att det nog aldrig har annonserats så mycket som i denna valrörelse. Jag tror inte det går att annonsera fram en valvinst. Jag är övertygad om att det är samtalet med väljarna som leder fram till en valseger.
Vi har(s)amtalat med väljarna i en kampanj som aldrig har varit större. Resultatet kommer i kväll.
Glöm inte att rö(s)ta!

1 kommentar:

  1. Älskade din fyndiga slutreplik. Lite trist att Alliansen tog hem spelet bara.

    SvaraRadera