fredag 31 oktober 2014

Förhandlingar som leder till något.

Media är nu full om förhandlingsläget i Norrbottens läns landsting. Vi har för vår (socialdemokraternas) del samtalat med vänstern och miljöpartiet. För oss kändes det naturligt eftersom vi styrt landstinget i tolv år tillsammans. Tolv år som har handlat om att ta ansvar och utveckla hälso och sjukvården i länet. Dessutom har det handlat om att utveckla kulturen och dom regionala frågorna. 

Samsynen och förståelsen för dom beslut som vi fatta har skett i största samförstånd under tolv år därför var det självklart för oss att fortsätta samtalen med samma partier som tidigare.
Samtalen om fortsättningen har skett i bästa samförstånd där alla tre partier har medverkat i positiv anda för att hitta en politisk överenskommelse som håller för en hel mandatperiod. Det har varit grunden för våra samtal, jag har sagt offentligt att vi har varit till 99 procent överens. Det är min slutsats eftersom allt som har kommit från vänsterpartiet har vi tagit in utan att korrigera en enda bokstav. Det slutdokument som vi ännu inte fått kvitterat och godkänt är med dom sista ändringarna som vänstern ville ha med.

Viktiga frågor som synen på privata och vinstgivande verksamhet i vården har vi tagit med den överenskommelse som fattats på nationell nivå.

Jag och vi är nu bekymrade över det besked som nått oss via media att man förhandlar med alla partier utom oss. Vi är bekymrade för att samsynen inte finns på nationell nivå med dom borgerliga partierna om vinster i välfärden. Vi är oroliga för att samsynen över dom nödvändiga satsningar på kulturen och det regionala utvecklingsarbetet inte finns bland dom borgerliga partierna. Vi är oroliga över att dom borgerliga inte inser vikten av naturbruksskolorna.

Men främst är vi orolig över att utvecklingen inom hälso och sjukvården går åt fel håll. Återställare är inget framgångsrikt koncept.

Med allt detta sagt hoppas jag att vänsterpartiet i sitt beslutsfattande under helgen kommer fram till att dom vill fortsätta samtalen med oss. Allt annat skulle kännas konstigt. Det finns en klokskap och kompens hos vänsterpartiet som är viktig för norrbottningen.
Viktigast av allt är att inte svika sina väljare.

2 kommentarer:

  1. Absolut. Jag blev riktigt arg när jag läste att Vänsterpartiet kan tänka sig gå samman med borgarna.
    Har dom riktigt förlorat förståndet? Svika väljarna på detta sätt. Helt oacceptabelt! Men jag har ju inte röstat på V utan på S, men i alla fall. Hur rimmar detta med deras manifest om att alla pengar ska gå till vården.

    SvaraRadera
  2. Tyvärr verkar det som om vänstern anser att det inflytande som man har haft inte varit så stort som man önskat sig, vilket jag tycker är tråkigt.
    Däremot tycker jag att på det sätt som vänstern beter sig,känns olustigt, vore klädsamt om man inte höll sina förhandlingar i massmedia.
    Givetvis behövs vänstern, men till vilket pris?

    SvaraRadera