onsdag 25 maj 2011

Temperament och engagemang

Jag kan många gånger bli less på att utmålas som länets värsta flåbuse. Bekymrad kan jag också bli av att det alltid är så lätt för rubriksättare att sätt rubriker som "Ögren flög i taket" "Ögren skällde ut" osv.

Jag vill i detta sammanhang understryka att jag, även om jag nu är jävig i denna fråga, i allra högsta grad är en lyssnande person. Det är nog tvärtom så att få lyssnar och iakttar lika mycket som jag gör. Men någonstans finns en gräns för lyssnandet, och för att komma vidare, måste man orka fatta beslut. Ingen verksamhet mår bra av att man driver oändliga diskussioner i enskilda frågor. Det olyckliga med denna fokusering kring min person är att själva sakfrågan hamnar i skymundan. Sakfrågan som nu borde diskuteras handlar om:



  • Minskat patientunderlag för kirurgiska åtgärder i hela Malmfälten


  • Svårigheter med rekrytering av erforderlig kompetens


  • Svårigheter att uppnå tillräcklig vårdkvalitet för patienten

Om detta är problembilden, vad är då förslaget till lösningar? Ja, vårt förslag, som så ofta beskrivs som mitt förslag, handlar om att säkerställa en fungerande kirurgisk verksamhet av hög kvalitet, med god patientsäkerhet i hela Norrbotten. Detta får vi som politiker aldrig tumma på eller kompromissa med. Vårt ansvar är att leverera detta, inte bara till Malmfälten, utan till hela länet. Här kan nämnas att ingen med medicinsk kompetens inom området har några som helst tveksamheter till vårt förslag. Däremot har företagsledare, fackföreningar utanför sjukvården, landshövdingen med flera, utan medicinsk kompetens eller ansvar i sakfrågan, haft synpunkter på förslaget.


Det är lätt att ställa sig på en opinionssida och underblåsa de strömingarna. Svårare är det att fatta beslut som, även om dom bygger på fakta och beprövad erfarenhet, inte tillfredsställer den lokala opinionen. Mitt engagemang och temperament kommer ifrån att jag har en fast vilja att utveckla sjukvården i hela länet.


Det handlar alltså inte om att tillfredsställa lokala viljeyttringar på bekostnad av övriga länet, ovavsett vilket stöd dessa har från oinsatta personer. Skulle vi välja den linjen skulle vi få se en rejäl utarmning och avveckling inom länets sjukvård. Det finns många som är svårt sjuka och inte har någon röst i den allmänna opinionen, därför att dom inte orkar strida. Det handlar bl a om svårt sjuka med behov av livsuppehållande insatser. Att tillåta att den som hörs mest, får mest, ställer jag aldrig upp på. Länets sjukvård måste utformas utifrån en helhetssyn och vara grundad på medicinsk kompetens.


Det är detta som driver mitt engagemang och mitt omtalade temperament. Som får mig att reagera på rent svammel. I alla diskussioner som förs i olika sammanhang väljer jag att stå på alla patienters sida, i hela länet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar