söndag 7 juli 2013

Partiledare i Almedalen.

Efter att ha sett alla partiledartalen i Almedalen kan jag konstatera att det inte fanns så mycket gemensamt från alliansens företrädare. Det känns märkligt att dom som leder landet inte verkar ha någon gemensam strategi för hur landet ska utvecklas. Men ett var dom rörande överens om, det mesta var socialdemokraternas fel.

Jag tyckte det kändes tryggt att Stefan Löfven ägnade sitt tal till att beskriva vad vi vill när vi vinner valet 2014. Det var ett ideologiskt tal som beskrev hur samhället hänger ihop. 
Framtiden är inte ödesbestämd utan den går att påverka. Med politiska beslut så går det att skapa ett bättre samhälle. Ett samhälle där politiken stimulerar tillväxt och skapar förutsättningar för nya jobb.
Ett solidariskt samhälle där våra gemensamma resurser fördelas till dom som behöver det bäst.
Där vi även tar ansvar för att våra gemensamma tillgångar används på så effektivt sätt som möjligt.

Jag tror att många börjar bli less på dom experiment som den moderatledda regeringen utsatt oss för. Less på att lösningarna på alla problem är skattesänkningar. Vi har nu fått en mängd jobbskatteavdrag men ändå tror jag dom flesta upplever att det är ett större utanförskap idag än då den moderatledda regeringen tillträdde 2006. Ett utanförskap som kraftigt bidrar till att människor känner sig otrygga.
Ur otrygghet kommer rädsla och rädsla föder hat.
Ett hat som gör att grupper som Sverigedemokraterna växer sig starka.
Ett sådant samhälle vill jag inte ha därför behöver Sverige en ny regering 2014.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar