måndag 1 juli 2013

Sensias konkursansökan fortsätter att bekymra

Första semesterdagen tillbringade jag större delen på landstingshuset. Efterdyningarna av Sensias konkursansökan är fortfarande högaktuell för oss i landstinget. Det senaste som media vill att jag kommenterar är att tydligen så har ersättningen för listade enligt vårdvalet betalats ut till moderbolaget inte till det bolag som utför uppdraget.

Vad svarar man på sånt?
Självklart visar det på ytterligare omoraliskt och ett fullständigt hänsynslöst agerande från det riskkapitalbolag som äger de tre hälsocentraler som bedriver vårdverksamhet i länet.
Man har alltså enligt media inte låtit ersättningen betalas ut till dessa, utan valt att behålla dom i moderkoncernen. Det är då inte underligt att dessa bolag har drabbats av likviditets problem.

Det blir intressant att följa konkursförvaltarens arbete och se resultatet av detta. Skulle inte bli förvånad om det i slutändan blir så att det var ingen konkurssituation i bolaget.
Finns det mer fördolt som vi inte ser ännu.
Det skulle inte förvåna mig det minsta.
Undrar om allianspolitikerna i länet är förvånade över detta. Tror inte det tyvärr.

3 kommentarer:

  1. Va´var det jag sa!?!?!?!?!?

    SvaraRadera
  2. Varför har vårdersättningen från landstinget inte betalats direkt till det bolag som utfört uppdraget? Håller för övrigt med om dina tankar ovan.

    SvaraRadera
  3. Björn: I den prövning som vi gör så anger utföraren vart pengarna ska betalas, därför har det blivit så. Vi har anledning att med det inträffade fundera på att ändra i regelverket, något som jag antydde i en tidigare blogg.

    SvaraRadera