onsdag 20 augusti 2014

Möten och valarbete i Överkalix samt några tankar om Kiruna.

Idag har det varit en hektisk dag med möten och efterföljande valmöten i Överkalix. Kan inte annat att konstatera att stämningen och läget i partiet i Överkalix är gott. Jag möts av många som gillar socialdemokraterna och säger sig ska rösta på oss i samtliga val. Den bilden får man inte riktigt om man följer diskussionen i sociala medier. På valdagen får vi väl se hur det blir. Jag tror på den känsla som jag har just nu. Sittande kommunledning blir kvar

Nås av nyheten från Kiruna att det tidigare kommunalrådet Kennet Stålnacke ska göra comeback och det med stöd av gruvtolvan!!! och föra en krysskampanj för att bli kommunalråd i Kiruna. Jag vill på en gång understryka att jag inte tror på återställare. Dessutom råkade jag vara på mötet som fastställde kommunfullmäktige listan. Det var fullständigt klart att man bestämde att sittande kommunalråd skulle vara kvar som partiets kommunalrådskandidat och att man inte skulle ha nån krysskampanj till detta val. Att man hade det systemet till valet 2010 berodde ju på det stora missnöje som fanns kring Stålnacke både inom och utanför partiet. Mötet var fullständigt enhälligt och Stålnacke var själv närvarande på mötet. Märkligt agerande av en som "utger" sig för att vara socialdemokrat.
Jag drar mig dessutom till minnes om den oreda som var i Kiruna i samband med debatten om stadsomvandlingen. Vilket bekräftades av den nyligen presenterade artikelserien i NSD. Där berättade Stålnacke glatt att avgörandet för vart staden skulle flyttades togs i bastun av två personer. En demokratisk process som saknar motstycke.

Jag drar mig dessutom till minnes under den förra perioden då Stålnacke ledde kommunen och ville privatisera äldreomsorgen. Det ledde till en massiv protestaktion från gruvtolvan och många medlemmar gick med i partiet för att stoppa privatiseringsförslaget. Det blev också så som gruvtolvan ville. Visserligen är det ny ledning i tolvan men minnet kan väl ändå inte vara så kort.
Det kan väl inte vara så att det är en vänskapskultur som nu råder och tjänster ska bytas med varandra. 
Kiruna är inte betjänt av återställare. Man behöver nu blicka framåt. Med avtalet med LKAB på plats och planerna på stadsflytten konkretiserade så finns goda förutsättningar för en utveckling av staden.
Att kommunen idag har lägre arbetslöshet än riket och en god ekonomi är ytterligare några fördelar som få kommuner i landet har.
Nej nu måste sans och förnuft råda och "någon jävla ordning måste det vara i partiet" som den gamle VPK ledaren C-H Hermansson sa.


1 kommentar: