fredag 8 maj 2009

Centerstämman fortsätter

Idag fortsätter centerstämman med ett utbrett missnöje över partistyrelsens beslut om energiuppgörelsen i alliansen. Det är rätt fascinerande att följa Maud Olofssons kommentarer och försök att slingra sig. Utan tvekan så börjar gräsrötterna att visa sitt missnöje offentligt. Självklart är det så att den överkörning av partistämman som partistyrelsen gjorde något som kommer att få återverkningar långsiktigt för centern. I dag så beslutade dessutom stämman att gå längre än styrelsen vad gäller avvecklingen av lagen om anställningsskydd. Jag undrar verkligen vad Norrbottens delegationen av centerpartister tycker. Jag ser verkligen fram emot Stefan Tornbergs kommande insändare som klämkäckt ska beskriva och försvara det som nu beslutas.
Idag började jag på Sunderbyn med länsstyrelsens konferens "vi tar tempen på länet" den korta tid jag var där så tycker jag att man väljer att blunda för dom problem som vi har i länet. Det har inte undgått någon att vi under högkonjunktutren har haft en av landets högsta arbetslöshet. Nu när konjunkturen har vänt så kommer vi att ligga alltmer risigt till. Droppen var när jag från podiet hörde samma kommentar som Maud Olofsson hade när varslen började komma inom bilindustrin i Västsverige "det är ju bara varsel".
Dagen fylldes på med bestörtning när jag konstaterade att trafikverken nu skickat ut sitt förslag till infrastruktursatsningar på en intern remiss till länsstyrelsen och den för oss så viktiga Norrbotniabanan inte finns med. Remisstiden är kort den går ut på måndag och vi har inte från kommunförbundet och landstinget hört något från länsstyrelsen om vi ska lämna synpunkter på remissförslaget. Det är NU vi måste agera för att få gehör för våra synpunkter. Efter remissen så bearbetas förslaget och skickas till regeringen som sedan under hösten kommer med en bred remiss på ett färdigt förslag. Ingen politisk instans har ombetts att lämna synpumkter på remissen, märkligt kan man tycka.

Nu om någonsin är det viktigt att politiken kommer in och med kraft prioriterar det som är viktigt för oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar