torsdag 7 maj 2009

Partiveteran besviken på partiet

Idag kan man läsa på DN debatt en partiveterans besvikelse på det egna partiet. Börje Hörnlund mångårigt aktiv i Centerpartiet och arbetsmarknadsminister under den borgerliga regeringsperioden vädrar sitt missnöje över högervridningen i sitt gamla parti. Det måste kännas bittert att se sitt gamla parti överge sina grundvärderingar allt för att röstmaximera. Jag har tidigare hävdat att det finns inget parti som just nu står längre från sina kärnväljare än vad centerpartiet gör. Det är remarkabelt hur Maud Olofsson kör över sina egna stämmobeslut gång efter annan. Jag har svårt att tro att det långsiktigt gagnar partiet. Det är i alla fall ett exempel på att jaget är viktigare än laget.
Idag inleds dessutom centerpartiets stämma där finns förslag om att förändra lagen om anställningsskydd. Förslag till förändringar som fanns hos moderaterna innan dom ändrade retorik och började utmåla sig som dom nya modedraterna. Den politiska världen är sannerligen upp och ner. Jag träffade Börje Hörnlund ett antal gånger under hans tid som minister och kände att han hade stor förståelse för dom problem som en liten inlandskommun hade. Han är en sann folkrörelse människa som är trygg i sina grundvärderingar.
Jag förstår att han är besviken.
Det är naturligvis ingen tillfällighet att Stefan Tornberg känner sig tillfreds med läget i partiet just nu eftersom han alltid har stått till höger i centerpartiet.
Jag undrar hur centerns gruppledare i landstinget Erik Berg känner över utvecklingen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar