tisdag 12 maj 2009

Mycket Boden idag

Idag började jag med ett besök på administrativservice i Boden. En välskött och effektiv verksamhet. Fick börja med att göra en avbön till personalen. Jag har i någon intervju i tidningarna med anledning av Region förstoringen uttryck mig klumpigt. Klumpigheten består av att jag sagt att om vi bildar en storregion så kan vi minska administrationen. Ett påstående som jag står fast vid men i det sammanhanget är det viktigt att komma ihåg att jag talar om hela den administrativa överbyggnaden som finns i respektive landsting. Inte enbart den administrativa verksamheten som vi bedriver vid administrativ service i Boden. I samma artikel så nämnde jag vår verksamhet i Boden och angav fel storheter i hur många som jobbar med lönehantering för hela landstingets verksamhet, rätt siffra skall vara 17 personer och inget annat. I hela administrativservice arbetar totalt 60 personer. En effektiv verksamhet som jämfört med dom andra landstingen ligger längst fram.
När jag var på personalmötet så var det i samma stund presskonferens vid Tvätt och Textilservice i Boden. Personalen vid tvätten fick information att Textilia har förvärvat verksamheten i Boden och därmed tagit över leverans kontraktet för tvätt och textilier till vårt landsting. En långvarig konflikt är därmed löst. Hela frågan har varit en lång plåga för alla inblandade. Frågan har under lång tid haft ett väldigt stort medialt utrymme orimligt stort kan jag nog tycka. I samband med övertagandet så har det träffats en överenskommelse om förlikning i den tvist som vi har haft med textilservice på hela 12,2 miljoner kronor. vi har också fått garantier för att vi nu ska få vårt textilsortiment kompletterat med det vi har saknat.
Vi är från vår sida mycket nöjd med överenskommelsen och jag kan konstatera att man har godkänt våra krav som vi haft på textilservice fullt ut.
Men som sagt nu lämnar vi det gamla bakom oss och blickar framåt.
Äntligen har denna segdragna konflikt fått sitt slut.

1 kommentar:

  1. 60 byråkrater nej lång mer är det
    såna hittar du varje vårdcentral på varje avdelning på sjukhusen

    SvaraRadera