söndag 26 april 2009

Länge sedan

Det var nu ett tag sedan jag bloggade. Anledningen till det är många förra veckoslutet var jag på resa utomlands och hade problem med nätet. När man väl tappar taget om bloggen så är det svårt att ta nya tag. Men skam den som ger sig.

Fredag-lördag så har jag varit på LO:s årsmöte, ett möte som engagerar och stimulerar. Vid mötet så valdes Maria Stenberg till ny ordförande efter Anders Berg. Det känns spännande och jag tror att Maria är ett bra val hon kommer att ge LO en plats på både den fackliga och politiska arenan.

Anders har gjort ett bra arbete som ordförande. Främst tycker jag att han på ett förtjänstfullt sätt lyft frågor om facklig-politisk samverkan högt på dagordningen.Jag tycker det är viktigt att vi samarbetar för att nå målet om ett bättre land att leva och verka i.

Mycket av årsmötet ägnades åt den stundande EU-valrörelsen. Viktigt att vid alla tillfällen påtala vikten av att gå och rösta. Allas röst har betydelse och det är viktigt att vi får ett rött Europa och inte som idag ett blått. Det är viktigt att vi får stora möjligheter att påverka politiken i rätt riktning.

I min senaste blogg så skrev jag om medias makt och att den är stor. Med det så följer naturligtvis ett stort ansvar. Efter ett besök i Kiruna i veckan så läste jag senaste numret av Kiruna tidningen. Det är sorgligt att konstatera att det finns bittra människor som i skydd av att vara ledarskribent kan ösa vilken galla som helst över politiker Att det just den här gången råkar vara jag själv som står i skottgluggen har inte så stor betydelse, det är företeelsen som sådan som är anmärkningsvärd

Med den nivån på tidningen så krävs det nog att kommunen prenumererar på tidningen till alla anställda för att man ska få snurr på tidningen.

Veckan som kommer så har vi besök av politiker från Sörmland som är hos oss måndag och tisdag för att se på vår verksamhet. Främst är man intresserad av vårt arbete med mönsterarbetsplatser. Man vill även att vi redovisar hur vi tänker inför det kommande vårdvalet. Utbyte mellan olika landsting är viktigt för att få nya infall och idéer om hur vi kan utveckla verksamheten. Alla behöver inte uppfinna hjulet själv.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar