tisdag 17 augusti 2010

Hur ska det sluta med valrörelsen?

Kan ändå inte annat än fundera över valrörelsen så här långt. Jag har medverkat i valrörelser sedan 1976. Och har aldrig varit med om att våra politiska motståndare så frankt och ograverat ljuger utan att blinka. Detta gäller över hela linjen, så jag har kommit fram efter att följt olika debatter i olika medier, att det finns något centralt direktiv att man ska ljuga utan att bli generad. Det Gäller Fredrik Reinfeldt, Bo Hultin och Mattias Karlsson. Men även övriga partier från alliansen följer samma mönster. Jag har hur många exempel som helst där jag konkret kan redovisa medvetna lögner. Nu senast hävdade Mattias Karlsson i en debatt på storgatan i Luleå att Fredrik Reinfeldt på sitt besök i Boden skulle ha sagt att Vattenfall inte skulle privatiseras under kommande mandatperiod. Det är inte sant!!
Vad Fredrik Reinfeldt sa var "jag kan tänka mig en privatisering av Vattenfall däremot ska inte LKAB privatiseras under kommande mandatperiod". Bra besked om LKAB men förödande när det gäller Vattenfall. Men det är lögnen som vapen som jag vänder mig mot.
Det som dessutom är anmärkningsvärt är att man hittar knappast någon lokal eller regional moderat som står upp för den centralt förda högerpolitiken. Detta konstaterande gör jag efter att ha lyssnat på Staffan Eriksson moderat landstings och kommunpolitiker i Luleå. Han gjorde aldrig under en paneldiskussion om sjukskrivnas situation med det nya hårdare systemet som moderaterna genomfört någon reflektion, att han som lokal moderat hade nån delaktighet i systemskiftet. Jag återkommer till min favorit moderat Bo Hultin i en kommande blogg.
Det som är styrkan hos oss socialdemokrater är att vår politik hänger ihop. Det vi lovar från centralt håll det står vi upp för regionalt och lokalt.
Man pratar ofta om politikerförakt. Jag är fullständigt klar över att om alliansen fortsätter på den inslagna vägen så ökar föraktet och förtroendet för oss politiker. Vi har ett ansvar att vara seriösa och ärliga i den politiska debatten.
Vi tar det ansvaret fullt ut, hoppas att andra gör det också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar