onsdag 23 december 2009

Vintersolståndet.Ljusare dagar och tider? Inte för alla!

Så här dagen före julafton kan man inte låta bli att tänka på att Sverige har blivit annorlunda med den högerregering som vi har. Jag kan inte låta bli att grubbla på dom människor som från årsskiftet har slut dagar i sjukförsäkringen Många är dom människor som far riktigt illa av den förda politiken just nu.
Ej heller kan jag låta bli att fundera på hur regeringen har tänkt inför den förestående avvecklingen av SAAB i Trollhättan. Märkligt agerande verkligen, först ett massivt motstånd mot att tillskjuta medel för att rädda företaget och nu 500 miljoner för att ta hand om den massarbetslöshet som dom medverkat till. Ansvarsfull hantering av våra skattemedel knappast? Jag har ett kommande nyårslöfte, jag skall göra allt som står i min makt för att få till stånd ett regeringsskifte i valet 2010. Vi kan inte låta Maud Olofsson forsätta som näringsminister, nästa år måste bli hennes sista som minister. Jag tror att hon kommer mer till sin rätt som oppositionspolitiker.
Idag lanserar nu dessutom Mauds utsände i Norrbotten Stefan Tornberg, centerns förslag om sänkta ungdomslöner. Man klär det som vanligt i käcka ord, nu heter det avstampsjobb. Avstampsjobben är inget annat än sänkta löner för att ungdomar skall få inträde på arbetsmarknaden. Jag tror det vore mer klädsamt om regeringen och Tornberg funderade på varför vi just nu har rekord arbetslöshet och varför just ungdomarna drabbas. Det är naturligtvis inte en tillfällighet att Tornberg vill lämna riksdagen och komma till politiska uppdrag i Landstinget. Problemen har hopat sig för centerpartiet och det inser han naturligtvis.
Nej det är många som far illa just nu av den förda politiken just nu det är bara att hoppas att dom inte hinner genomföra mer av försämringar under det år som är kvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar