måndag 23 mars 2009

Möten som gör det politiska uppdraget värt alla vedermödor

Har just kommit tillbaka efter ett möte i Arjeplog. Jag kan konstatera att möten som det i kväll gör att man tycker det är värt att fortsätta med politik. I det direkta mötet med medborgarna så får man mycket direkt en viktig värdemätare på vad folk verkligen tycker är viktigt.

Verkligheten kan te sig annorlunda beroende på var man befinner sig i länet. Som vanligt så har jag efter begäran från dom som arrangerar mötet en genomgång om vad regionfrågan handlar om. Det är skönt att konstatera att jag blir allt mer övertygad om att den bild som moderater och sjukvårdspartister beskriver om att Norrbottningarna är negativt inställda till en regionförstoring är fel.

Jag möter mycket nyfikenhet och intresse om vad frågan egentligen handlar om. Mötena slutar alltid med en positiv känsla att dom flesta tycker att det är nödvändigt att vi i Norrland sluter oss samman i en större region.

Jag möter inget av det stora motstånd som enstaka tyckare framhärdar i den mediala debatten.
Jag önskar verkligen att dom som framhärdar den uppfattningen skulle klargöra vem dom träffar när dom drar sina slutsatser om den negativa inställning som finns hos Norrbottningarna.

Nej jag tror att sanningen finns betydligt närmare än så. Det handlar om att försöka piska upp en stämning av missnöje som tillfredsställer deras egenintresse. Jag tror nämligen att det handlar om så enkla och primitiva instinkter som att försöka säkerställa att dom blir omvalda nästa mandatperiod.
Har man varit gruppledare i Landstinget eller Riksdagsledamot så vill man vara säker på att man blir omvald. Jag tycker inte att det är att ta ansvar som politiker att värna om sitt egenintresse.

Framtiden är viktigare än så.

2 kommentarer:

  1. Hej
    Jag tycker det var en suveränt bra genomgång av läget du hade hos oss igår kväll. Du är jättebra i sådana här sammanhang, och bra på att förklara saker så att de blir begripliga och greppbara.

    Jag håller med dig om att det inte alls finns något kompakt motstånd mot en regionbildning tillsammans med de övriga Norrlandslänen. Det jag upplever är "som man ropar får man svar". Det är det som färgar många av debattörernas inlägg.

    Jag håller med dig till fullo att mycket av det politiska spel som pågår i denna fråga verka bottna i en rädsla att mista det egna inflytandet och den egna positionen.

    SvaraRadera
  2. Hej Bubbe
    Tack för kommentaren. Det var ett bra möte och det ger energi för fortsättningen

    SvaraRadera