onsdag 18 mars 2009

Vikten av politik när vi utformar styret av Region Norrland

Idag har Norrstyrelsens arbetsutskott inlett sitt arbete med att forma den politiska strukturen i norra Sverige. För att få intryck utifrån så har vi valt att bjuda in företrädare från Region Västra Götaland och Landstinget i Stockholm.
Jag tycker det är viktigt och intressant att lyssna och lära av andra. Alla behöver inte uppfinna hjulet en gång till.

Man kan konstatera att vi har att ta särskild hänsyn när vi utformar vårt styrsystem.
Jag tror att det är viktigt att utforma ledningsstrukturen så att vi får en demokratisk närhet. Det är inte minst viktigt för att vi ska få legitimitet för regionförstoringen. Det är också viktigt att vi låter processen ta tid så att vi får fler delaktiga i processen.

Medborgarinflytandet blir en av nycklarna till framgång.
Ytterligare delar som vi måste tänka på är att noga fundera och strukturera uppdraget till medborgarna.Vi har väldigt lätt att snabbt börja rita organisatoriska rutor och glömma vad innehållet i verksamheten skall vara. Just nu känns det väldigt bra att få vara delaktig och leda processen in i det nya.
Jag är väldigt förhoppningsfull inför detta och känner att det finns ett stort intresse av att verka för en ny och modern politisk struktur i Norrland.

Jag är övertygad om att vi kommer att få en stark röst i landet med en större befolkning som viktig hörnsten i bygget.

Kan även konstatera att jag fått en reaktion på mitt bloggande. Kan dock bara konstatera att jag kommer att forsätta tycka och uttrycka mig i ungefär samma anda. Om någon blir irriterad eller tar illa vid sig så kan jag inte rå för detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar