torsdag 26 mars 2009

Så visar sig egenintresset

I dag kom propositionen från regeringen om avreglering av SJ:s monopol. Man kan säkert ha olika uppfattning i sakfrågan. Otvetydigt blir det problematisk för regeringen när den största kritikern är Ulf Adelsohn den gamle moderatledaren. I en intervju i TV säger han att det finns vissa saker som staten bör sköta, däribland infrastruktur och tågkommunikationer. Han deklarerar mycket tydligt att han inte tycker att marknadskrafterna ska sköta så viktiga frågor som tågtrafik.
Det är häpnadsväckande att när han var ledare för moderaterna så avreglerade han både taxi och flyg och nu är han inte för att SJ:s monopol skall avvecklas.
Det finns naturligtvis självklart en förklaring till hans uppfattning i frågan.
Han är ju numer ordförande för SJ.

Som sagt egenintresset ljuger aldrig.

1 kommentar:

  1. Hej Kent!
    Nattåg till Jörn ikväll 20:42. Ingen restaurangvagn en lördagkväll. Ja, du minns kanske vad jag pratade med dig om 1 maj? Så har det varit länge. Dessutom har SJ i princip upphört med vagnar på Centralen i Stockholm. För två veckor sedan letade jag tjugofem minuter medan ungarna vaktade väskorna. Söndag morgon före åtta, ingen högtrafik. På stationen i Jörn finns ingen uppgifter om hur vagnarna ligger i det (ofta) långa tåget. Jag står alltid fel.
    Detta kan tyckas vara triviala småpetigheter när Pakistan svämmar över. Men nu kastar jag mig in i debatten om SJ. Står du fast vid att det ska finnas restaurangvagn om de röd-gröna vinner valet och - att alla vagnar ska ha tillgång till Internet?
    Vore ett glatt besked! Hälsningar, Maria Söderberg

    SvaraRadera